czwartek, 29 listopada 2012

Renesansowe archetypy: Rzeźbiarz

Przykład: Michał Anioł

Kim jest rzeźbiarz?
Świat rozpadł się. Dawny porządek okazał swoją słabość. Nadszedł czas, by Imperium się odrodziło. Idealny moment, by sięgnąć po starożytne wzorce, opisane w antycznych kodeksach, zaklęte w architekturze i sztuce opuszczonych dzielnic Kaplas. W poprzednim pokoleniu dawne czasy opiewali poeci. W tym nadszedł czas dla ludzi bardziej praktycznych. Znaleźli się wśród nich też tacy, którzy tworzą w kamieniu: architekci i rzeźbiarze. Jedni i drudzy pracują wspólnie. Wielu łączy te dwie profesje. Podobnie jak wielu tworzących figury z granitu i marmuru jest też malarzami. W końcu i tak muszą szkicować projekty swoich dzieł. Tak czy inaczej to ich dzieła przebudowują świat ludzi.

Miejsce w świecie
Rzeźbiarz jest twórcą dzieł, które przetrwają wieki. W Imperium nie da się jednak oddzielić sztuki od polityki. Jest więc specyficznym rodzajem dworzanina, który nie jest związany sztywnymi ramami stanu, za to hańbi się pracą. Pozostaje zawieszony gdzieś między plebsem a arystokratycznymi wyżynami, między tworzeniem nowego a wspominaniem dawnych czasów. Nie jest tylko najemnym artystą. Wtedy byłby poetą, pieśniarzem czy portrecistą. Ma większe ambicje. Pokazuje ludziom antyczne cnoty i narusza dawną obyczajowość. Jego dzieła to pomniki, które przetrwają wieki. Pieśń można przepisać lub zapomnieć, obraz zamalować. Rzeźbę trzeba zniszczyć młotami. Jej twórca ma więc świadomość odpowiedzialności. W końcu to co stworzy na zawsze zmieni postać jego miasta, może regionu lub nawet całego Imperium.
Kariera twórcy sztuki, muzyka, malarza czy w końcu rzeźbiarza , jest trudna, ale otwarta dla ludzi niezależnie od ich pochodzenia i stanu. Stąd to wśród nich można znaleźć najwięcej orędowników zmian. Nowego porządku opartego o kompetencje, a nie urodzenie. Antycznych koncepcji cnoty i harmonijnego rozwoju jednostki. Może nie pełnego indywidualizmu, ale z pewnością jego odpowiedzialnej za wspólnotę odmiany. Sięga w przeszłość, by zbudować wielką, wymarzoną przyszłość dla Ludzkości. Swe poglądy zamyka w dziełach sztuki. Ma dostęp do uszu wielkich i wpływowych i może powoli napełniać ich myśli starożytnymi ideałami

Granie rzeźbiarzem
Rzeźbiarz to nie tylko artysta. Przede wszystkim jest wizjonerem. Zwykle odwołuje się do przeszłości i wielkich bohaterów antyku. Zdarza się jednak, że jego zamysły są dużo mroczniejsze. Tak czy inaczej zaklina je (w przenośni lub dosłownie) w kamieniu. Myśli w dużej perspektywie, bo jego dzieła przetrwają swego twórcę. To czyni go postacią szczególną: po części dworzaninem, po części uczonym i rzemieślnikiem.
Kluczową Umiejętnością dla rzeźbiarza jest Zdolność Artystyczna. Jej Specjalizacje dużo mówią o postaci. Może koncentrować się na rzeźbie lub mieć szeroki wachlarz talentów, podobnie jak Leonardo da Vinci czy Michał Anioł (autor między innymi fresków z Kaplicy Sykstyńskiej i wielu projektów architektonicznych), z naszego świata. Bardzo często tematy swych dzieł czerpie z Historii i Teologii lub Religioznawstwa. Musi też umieć zachować się w towarzystwie. Przyda się Manipulacja aby zdobyć wielbicieli i Etykieta, by ich utrzymać. Przyda się też Handel, może nawet wśród Umiejętności Pierwszorzędnych, jeśli postać ma być niezależna od patronów.
Zapewne zauważyliście już, że sugerowane przez nas Umiejętności szybko zwiększają Reputację postaci. Artyści w Imperium są na tym polu szczególnie dobrzy. Siła rzeźbiarza może i powinna leżeć w sławie. Większość przedstawicieli tej profesji nie jest wysoko urodzona. Częściej to mieszczanie czy nawet ludzie luźni. Reputacja jest dla nich więc dużo ważniejsza od Pozycji Społecznej. Dobry rzeźbiarz będzie rozpoznawany w całej krainie a może nawet z czasem zdobędzie sławę na ziemiach wszystkich Rodów. Ciekawym pomysłem jest wyposażenie takiej postaci w Szósty Zmysł (najlepiej za 6 punktów). Niezwykłe postrzeganie pasuje do artysty, a zwiększona Reputacja jest szczególnie korzystna.
Większość rzeźbiarzy powinna posiadać patronów, zamawiających ich kosztowne dzieła. Warto rozważyć wykupienie takiego sponsora jako Przyjaciela. Jeśli ma być ważną dla kampanii postacią, można zainwestować 3 punkty. Dobrą opcją dla postaci z Pierwszorzędną Etykietą jest wybranie kilku pomniejszych patronów za 1 punkt.
Dziedzictwa rzeźbiarza stanowią jego osobistą historię i nie przekładają się łatwo na samą profesję. Można rozważyć jakiś talent magiczny: czy to zdolność do wpływania na umysł wielbicieli czy sponsora, czy też zaklęcie wpływające na rzeźby. Przydatny może okazać się Żywioł Pokrewny, zwłaszcza Ziemia, bardzo ułatwiający i przyspieszający pracę, W końcu poręczne mogą okazać się Dziedzictwa społeczne, jak Koligacje. Przodkowie są szczególnie ciekawym wyborem, bo uzasadniają zainteresowanie postaci starożytnymi dziejami. Dla tego archetypu można wymyślić wiele świetnych zestawień.

Pierwsze pytanie: Jak można to miejsce uczynić piękniejszym?
Co najbardziej szanuje: Harmonię i reputację
Czego nie zniesie: Niszczenia sztuki
Jakie rozwiązania preferuje: Działanie nie wprost przy użyciu symboli bądź dzieł sztuki
Kilka słów:
Rzeźbiarze, a szerzej specjaliści w tworzeniu renesansowej rzeczywistości, widzą świat jako pole do wielkiej przebudowy. Miasta można uczynić piękniejszymi i bardziej symetrycznymi. Sklepienia można wypełnić nowymi freskami, pod którymi stać będą rzeźby przedstawiające starożytnych bohaterów w nowej, realistycznej a jednocześnie symbolicznej interpretacji. Widzą Imperium odrodzone, piękniejsze niż było przez Końcem Świata.
Rzeźbiarz to człowiek realizujący idealny plan, marzenie o renesansie antycznych wzorów, tak w sztuce jak i na innych polach. Jednocześnie musi pod uwagę brać potrzeby i ograniczenia patronów. Zna dwór i społeczne ograniczenia, ale gdy trzeba, potrafi je przekroczyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz